HATI-HATI..FESYEN NI BOLEH BUAT SIS NAMPAK TUA!!





Pernah ke korang rasa sedih or terasa bila ada yg teka umur korang lebih TUA dari usia yg sebenar? Mesti pernah kan!!? Sebab apa jadi macam tu? Maybe korang tak perasan or buat2 tak tahu yg OOTD korang tu la puncanya!. Meh baca ni.
Berikut adalah senarai beberapa faktor mengenai kesilapan fesyen yang dahsyat yang boleh membuat seorang wanita kelihatan lebih tua dari umurnya.

1. Gabungan warna / kombinasi warna
Mungkin adakalanya anda mahu memakai pakaian yang berbeza dari orang lain. Tapi jika kombinasi warna yang anda gunakan tidak teratur dan terlalu berwarna-warni, ia boleh menampakkan struktur badan dan nada kulit anda berbeza dan anda pasti akan kelihatan lebih tua. Satu contoh adalah bila anda memakai terlalu banyak warna hitam.
2. Cara anda berpakaian
Satu lagi kesilapan nama utama ialah cara pemakaian anda. Anda boleh mencuba seluar ketat dengan baju kapas yang longgar, tetapi jika ia tidak sesuai  dengan bentuk badan anda dan jenis badan anda, ia benar-benar boleh mengecewakan anda.
3. Mengenakan alat solek berlebihan
Senario kes terburuk atau lebih baik, mimpi ngeri seorang gadis yang paling buruk ialah jika mukanya penuh dengan bedak asas, maskara tebal, bibirnya disapukan gincu merah yang terlalu menonjol dan itu bukan sahaja membuatkan muka anda nampak seperti badut, tapi juga lebih tua! Kenakan warna mekap yang sesuai dan tidak terlalu tebal terutamanya pada waktu tengah hari.
4.Mengabaikan penggunaan sunscreen
Jika kulit anda terlalu terdedah kepada pancaran matahari , ia bukan sahaja akan menjadikan kulit anda kering dan tidak stabil tetapi juga merosakkan warna semula jadi kulit anda dan juga membuatkan anda nampak lebih tua kerana mudah berkedut.
5. Penggunaan aksesori lama
Barangan lama seperti barang vintaj sudah semestinya cantik jika kena pada gayanya, Tapi sekali sekala anda harus up to date dengan gaya terbaru terutamanya apabila ia berkaitan dengan beg tangan, jenis fabrik pakaian, warna terkini dan juga aksesori terbaru yang dijual.
Pakaian anda perlu menonjolkan aset terbaik badan anda, tanpa menonjolkan sebarang cela yang membuat anda kelihatan lebih tua. Cara anda mendandan rambut anda, mengenakan tudung anda, atau solekan pada wajah anda, semua perlu kena dengan personaliti anda untuk kelihatan lebih muda dari umur anda.
Kesimpulannya, korang kena jadi diri sendiri, tak payah ikut orang lain sbb You Are What You Wear.
#SASAFAFARARA







Comments